SLOVENIJA & BALKAN

Maratonci trče počasni krug (1982)

Najbolj črna in pravzaprav edina prava črna  jugoslovanska komedija, ki jo po pogumu in izvirnosti prekaša samo Davitelj protiv davitelja, ki ga je ravno tako režiral maestro Slobodan Šijan. Da je Slobodan Šijan leta 1982, po kultnem mega hitu Ko to tamo peva, največji jugo uspešnici vseh časov, posnel ravno Maratonce, vrhunsko in ikonično črno komedijo, ne preseneča, saj je rabil nekaj divjega. Nekaj takšnega, da bo ohranil renome in presegal Ko to tamo peva. Da bo ostal najbolj kul in aktualen jugoslovanski režiser vseh časov. Uspelo mu je. Na celi črti. Z odlično mešanico črnega humorja, romantike, nostalgije in čisto pravega gangsterskega filma, ki ga krona čisto pravi mafijski obračun. Prav imate, ko človek gleda veliki finale, veliki dvoboj družin Topalović in Piton, se spomni filma Bonnie and Clyde. Prelomne akcijske kriminalke iz šestdesetih, ki je več kot vplivala tudi na Slobodana Šijana. In ko gleda ostarelega, bradatega, sivega in tečnega Maksimilijana Topalovića (Milivoje Tomić), najstarejšega člana družine, ne more mimo Broja Jedan, legendarnega junaka stripov o Alanu Fordu. Toda Maratonci niso Alan Ford. Maratonci so zgodba o družini, ki se preživlja s pogrebi in izdelovanjem krst. O družini, ki si je kupila krematorij in šla s časom naprej. O družini, kjer pod isto streho živi pet generacij. In o družini, kjer najmlajši član Mirko (Bogdan Diklić) ni najbolj navdušen nad pogrebnim biznisom, saj se raje zanima za filmsko umetnost, pa še v Kristino (Jelisaveta Sablić), hčerko Bilija Pitona (Zoran Radmilović), dobavitelja krsta, se zaljubi, kar je itak totalna pizdarija, saj so njegovi Topalovići z njim na smrt skregani. Itak, Bili Piton hoče denar, Topalovićem napove vojno in jim zagrozi celo s požigom hiše. Nepozabna klasika evropskega slovesa, ki v osnovno šolo pošlje prav vse filme Emirja Kusturice. Plus Pavle Vujisić, Bata Stojković in Mija Aleksić kot Milutin, Laki in Aksentije Topalović. Stripovski film, če prav pomislim. Postavljen v leto 1935, ko so najbolj bogati meščani pogrebniki, kriminalci pa služijo z ropanjem grobov. Čisti kaos, jebentiš. In idealna kulisa za mojstrsko črno komedijo, ki zagotavlja, da je samo smrt najbolj donosen posel.

Ocena: 9/10

Leave a comment